صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۱
کد خبر: 5619
گزارشگر: 213
۱۰۴۹
۰
۰
۳
علت انفجار کابل چیست

وقوع «چند انفجار دیگر» در کابل/افزایش تعداد جان باختگان/کشته شدن «نظامیان آمریکایی» در حملات انتحاری

وقوع «چند انفجار دیگر» در کابل/افزایش تعداد جان باختگان/کشته شدن «نظامیان آمریکایی» در حملات انتحاری
یک مقام ایالات متحده گفته است که بر اساس اطلاعات اولیه، دستکم ۱۱ تفنگدار دریایی آمریکا و یک پزشک نظامی این کشور نیز کشته شده و شماری دیگر زخمی شده‌اند؛ در حالی که خبرهای دیگری از چند انفجار دیگر در حوالی فرودگاه کابل حکایت دارند.

به گزارش آسیانیوز، گزارش‌های رسیده از افغانستان که لحظه به لحظه در حال تغییر است، حاکی است در جریان دو انفجار که روز پنجشنبه چهارم شهریور در خارج از فرودگاه کابل رخ داد دستکم ۶۰ افغان از جمله چند کودک کشته شدند.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که یک انفجار در ابی گیت و انفجار دوم در فاصله نه چندان دور از این محل، در نزدیکی «هتل باران» اتفاق افتاد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

جولان «داعش خراسان» در مرز کشورمان/کشتار در فرودگاه کابل ادامه دارد

-------------------------------------------------------------
بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده، با توجه به اجساد باقی‌مانده در محل انفجارها احتمال می‌رود شمار کشته‌شدگان بیش از این رقم باشد. بیش از ۱۵۰ تن نیز در این انفجارها زخمی شده‌اند.

یک مقام ایالات متحده گفته است که بر اساس اطلاعات اولیه، دستکم ۱۱ تفنگدار دریایی آمریکا و یک پزشک نظامی این کشور نیز کشته شده و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اطلاعات در حال رسیدن است و در تلاش هستند که تعداد واقعی تلفات مشخص شود.

 

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد
------------------------------------------------------------------

دو مقام آمریکایی که نام‌شان فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دستکم ۱۲ نظامی ایالات متحده در این انفجارها کشته شده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که انتظار می‌رود این رقم تغییر کند و افزایش یابد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای تلفات نیروهای آمریکایی را تایید کرده است ولی جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد.

او پیشتر در توئیتی گفته بود که انفجارها در خارج از فرودگاه کابل نتیجه یک «حمله پیچیده» بوده است.

آقای کربی نوشت: «ما انفجار در ابی گیت را تایید می‌کنیم که نتیجه یک حمله پیچیده بود و منجر به تلفاتی در میان آمریکایی‌ها و شهروندان شده است».

مقام‌های آمریکا می‌گویند که ۵۲۰۰ نفر امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل را تامین می‌کنند که در حال حاضر پر از افرادی است که قصد دارند خاک افغانستان را به‌دلیل تسخیر کشور توسط طالبان ترک کنند.

واکنش کنگره آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، انفجارهای کابل را محکوم کرده و گفته است که عوامل این انفجارها باید به پای میز محاکمه آورده شوند.

او در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، صحبت کرده است این حملات را «شنیع» خواند.

آقای شومر گفت: «من قویا این اقدام تروریستی را محکوم کرده و باید برای جهانیان مشخص شود تروریست‌هایی که دست به این اقدام زدند تحت تعقیب قرار گرفته و پای میز محاکمه آورده خواهند شد».

رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان نیز از نانسی پلوسی، رئیس این مجلس، خواست اعضای کنگره را فرا بخواند تا نمایندگان قانونی مبنی بر ممنوعیت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در روز ۳۱ اوت را تصویب کنند تا این‌که همه آمریکایی‌ها از این کشور خارج شوند.

کوین مک کارتی از ایالت کالیفرنیا اظهار داشت: «اکنون زمان آن است که کنگره برای نجات جان افراد وارد عمل شود».

جمهوریخواهان از منتقدان اصلی سیاست دولت جو بایدن در افغانستان هستند، با این حال به گزارش آسوشیتدپرس بعید است که چنین نشستی پیش از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت تشکیل شود چون اکثریت کنگره در اختیار دمکرات‌های همسو با دولت بایدن است.

محکومیت طالبان

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که طالبان حملات خارج از فرودگاه کابل که در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی رخ داده است را محکوم کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که این گروه «قویا» حملات روز پنجشنبه را محکوم می‌کند و از نزدیک تحولات مربوط به امنیت را دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام طالبان گفته است که چند عضو این گروه هم در جریان انفجارها زخمی شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است، هرچند آمریکا و چند کشور غربی پیشتر در مورد وقوع حملات انتحاری از سوی گروه حکومت اسلامی، داعش، هشدار داده بودند.

هشدار نسبت به انجام حملات قریب‌الوقوع

فرودگاه کابل و اطراف آن صحنه تجمع هزاران نفر از مردم است که تلاش می‌کنند به‌دنبال تسخیر افغانستان توسط گروه طالبان از این کشور بگریزند.

کشورهای غربی پیشتر نسبت به یک حمله احتمالی قریب‌الوقوع به کابل هشدار داده بودند.

سفارت آمریکا در کابل روز چهارشنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد که به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی نروند و از ورودی‌های این فرودگاه فاصله بگیرند.

در پی این هشدار، سه کشور بریتانیا و نیوزیلند و استرالیا نیز با ذکر «تهدید حمله تروریستی» از شهروندان خود و دارندگان ویزای این کشورها خواستند از ورودی‌های فرودگاه فاصله گرفته و در اطراف آن تجمع نکنند.

روزنامه گاردین به نقل از منابع دفاعی بریتانیا می‌نویسد که این هشدارها به خطر حمله انتحاری در فرودگاه یا اطراف آن اشاره دارد.

اما هشدارها در حالی منتشر شده است که خارجی‌هایی که قصد خروج از افغانستان را دارند راه دیگری جز فرودگاه حامد کرزی در کابل ندارند و برخی از آنها چند روز است که پشت درهای فرودگاه در انتظار به سر می‌برند.

در اطلاعیه سفارت آمریکا از شهروندان آمریکایی خواسته شده بود که فورا سه ورودی «ابی»، «شمالی» و «شرقی» را ترک کنند. در این اطلاعیه همچنین آمده بود که افراد تنها در صورتی به فرودگاه مراجعه کنند که پیامی از «یک نماینده دولت آمریکا» دریافت کنند.

این اطلاعیه هشدار در وب‌سایت سفارت آمریکا در کابل منتشر شده و توضیحی بیشتری در خصوص این تهدیدات امنیتی ارائه نشده بود.

با این حال به گزارش روزنامه گاردین در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا به نکته دیگری نیز اشاره شده است:‌ «اگر می‌توانید از راه‌های دیگر از افغانستان خارج شوید، بلافاصله اقدام کنید.»

در همین زمینه بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفته است که افرادی که می‌خواهند به بریتانیا بروند بهتر است «سعی کنند خود را به مرز برسانند».

روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داد که خطر حمله گروه تروریستی موسوم به داعش، حکومت اسلامی-خراسان (داعش خراسان) به فرودگاه کابل افزایش یافته است.

نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی برای تخلیه پرسنل، شهروندان کشورهای خود و همچنین افغان‌های در معرض خطر از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی استفاده می‌کنند.

عملیات تخلیه افراد و پرسنل از فرودگاه کابل از ۱۱ روز پیش و یک روز پس از تصرف کابل توسط نیروهای طالبان آغاز شده است.

با این حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گذشته گفته بود که ایالات متحده در مسیر تکمیل کردن تخلیه کلیه نیروها و پرسنل خود از افغانستان تا پایان مهلت مقرر، یعنی ۳۱ ماه اوت، قرار دارد و به زمانی بیش از این نیاز ندارد.

این یعنی خارجی‌هایی که در فرودگاه یا خارج از آن انتظار می‌کشند کمتر از یک هفته برای خروج از کابل وقت دارند، گرچه وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه سوم شهریور گفت که کشورش هیچ ضرب‌الاجلی را برای تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌های در خطر به رسمیت نمی‌شناسد./


https://www.asianews.ir/u/3hx
اخبار مرتبط
محموله های شیشه و هروئین از مررزهای شرقی ایران وارد کشور شده است.
پسر احمدشاه مسعود به العربیه گفت برای اداره کشور یک دولت فراگیر لازم است، اما اگر طالبان مذاکرات را رد کند، جنگ غیر قابل اجتناب خواهد بود.
جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش خراسان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل آنان عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.
به دنبال سقوط کابل و تصرف آن به‌دست طالبان، در حالی که هزاران شهروند این کشور به امید خروج از کشور در باندهای فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند؛ همه پروازهای مسافری از این فرودگاه لغو شده است و دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای ورود به یکی از هواپیماها جان خود را از دست داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید